تبلیغات در سایت ما

دانلود،علمی،سرگرمی

پشتيباني آنلاين
پشتيباني آنلاين
آمار
آمار مطالب
  • کل مطالب : 294
  • کل نظرات : 0
  • آمار کاربران
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آمار بازدید
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • ورودی امروز گوگل : 0
  • ورودی گوگل دیروز : 0
  • آي پي امروز : 0
  • آي پي ديروز : 0
  • بازدید هفته :
  • بازدید ماه :
  • بازدید سال :
  • بازدید کلی :
  • اطلاعات شما
  • آی پی : 3.16.51.3
  • مرورگر :
  • سیستم عامل :
  • امروز :
  • نظرسنجي
    نظرتان درباره ی این وبلاگ چیه؟
    درباره ما
    به وبلاگ من خوش آمدید
    خبرنامه
    براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



    امکانات جانبی


    Alternative content


    نکات مهم تست زنی

    در زمان تست زدن لازم است به نکات زیر توجه شود:
    ۱) با توجه به اینکه در یک درس امتیاز و ضریبی که به یک تست ساده تعلق می گیرد به یک تست در سطح متوسط و مشکل نیز تعلق می گیرد، در نتیجه لزومی ندارد خود را در بدو امر درگیر سوالات مشکل کنیم...

    ۲) زمانی که جهت پاسخگویی به تست تعلق میگیرد کاملا محدود و استاندارد می باشد.
    ۳) هر پاسخ صحیح یک نمره و به هر پاسخ غلط یک سوم نمره منفی تعلق می گیرد و اگر سوالی بدون پاسخ باشد نمره مثبت یا منفی ندارد.

    ۴) عاقلانه است که خود را درگیر سوالات مشکل نکنید به طوری که بتوانید ابتدا به سوالات ساده که صد درصد به آن یقین دارید جواب بدهید و و در مرحله بعد به سوالاتی در سطح متوسط و درمرحله آخر به سوالات مشکل پاسخ بدهید.
    ۵) اگر سوالاتی برای شما مشکل باشد بدانید که برای دیگران نیز مشکل خواهد بود. بنابراین مضطرب نشوید.
    ۶) بسیاری از دواطلبان در جلسه آزمون، اگر با چند سوال دشوار مواجه شوند، دستپاچه می شوند و نظم ذهنی خود را از دست می دهند و فکر می کنند که کنکور را از دست داده اند. بنابراین باحالت مضطرب حتی به سوالاتی که بلد نیستند جواب می دهند و نمره منفی می گیرند. در صورتی که حتی نفرات برتر کنکور هم قادر به پاسخگویی به تمام سوالات نخواهند بود.

    ● روش تست زدن چیست؟

    ۱) سوالات را به ترتیبی که در دفترچه کنکور می بینید ، پاسخ بدهید. اگر در یک درس تسلط بیشتری دارید ترتیب جواب دادن را تغییر ندهید. اما اگر نگران هستید که مثلا با پاسخ به سوالات درس خاصی زمان کافی برای پاسخگویی به سوالات درس بعدی را از دست می دهید به نکات زیر توجه نمایید:
    ▪ تمام سوالات دفترچه را حداقل یک بار مطالعه کنید. کسانی که یک درس را بطور کامل کنار می گذارند خواه به این دلیل که آن درس ضریب کمتری دارد یا این که آن درس را بلد نیستند کاملا اشتباه می کنند.
    ▪ برخی از سوالات را بلد نیستید ولی تشخیص می دهید وقت گیر هستند، این گونه سوالات را با علامت ضرب مشخص کنید و با قاطعیت و خونسردی بطور موقت از آنها عبور کنید تا درموقع دوره دقت خود را به آنها اختصاص بدهید.
    ▪ ممکن است سوالاتی را اصلا بلد نباشید، این گونه سوالات را با علامت منفی مشخص کنید و فورا آنها را رها کنید.
    ▪ از هیج سوالی نخوانده رد نشوید زیرا ممکن است پس از چند سوال دشوار چند سوال آسان پیدا کنید.
    ▪ شماره تست ها را با شماره آنها در پاسخ نامه مرتب مطابقت بدهید ، اگر سوالی را اشتباهی در پاسخ نامه با شماره اشتباه علامت بزنید ممکن است که این اشتباه به ترتیب شماره تا آخر ادامه پیدا کند.
    ▪ پس از آن که یک بار تست های تمام دروس را مطالعه کردید به ساعت خود نگاه کنید و ببیند چقدر از کل زمان کنکور باقی مانده است.
    ▪ توصیه بسیار مهم : تمام صفحات دفترچه سوالات را بخوبی بررسی کنید و مراقب باشید که بعضی صفحات با بعضی سوال ها را فراموش نکنید.

    ● یک نکته بسیار مهم

    تعدادی از داوطلبان به سوالات در دفترچه پاسخ می دهند و در پایان جواب ها را در پاسخ ها را در پاسخنامه منتقل می کنند با این کار ممکن است وقت تمام شود و فرصت انتقال را پیدا نکنند.
    کوشیدن ، جستن و یافتن و هرگز تسلیم نشدن راز موفقیت است. 


     

    سایه و نیم سایه – كسوف و خسوف

    سایه و نیم سایه – كسوف و خسوف

     

    در تابستان 78، پدیده ی خورشید گرفتگی (كسوف) در كشور رخ داد كه در اصفهان قابل رویت بود. افراد بسیاری از داخل و خارج كشور برای مشاهده ی این پدیده ی زیبا به اصفهان رفتند. ما نیز در این طرح كار، چگونگی رخ دادن این پدیده ی مهم را بررسی می كنیم.

                                                                                   

     

    وسایل لازم:

    - قلم و كاغذ

    - لامپ و سرپیچ و سیم

    - یك تكه مقوای كلفت (20*20 سانتی متر )

    - یك كاغذ سفید معمولی ( مثل كاغذ 4 A)

    - قیچی

     

     با چشمه های نقطه ای و گسترده ی نور آشنا هستید. به یاد دارید كه هرگاه جسمی مقابل یك چشمه ی گسترده ی نور قرار ‌گیرد كه از خود جسم بزرگ تر است، سایه ای مشخص و دقیق از آن تشكیل نمی شود، بلكه در اطراف سایه، هاله ای وجود دارد كه با دور شدن از آن رفته رفته ناپدید می‌شود. این هاله را نیم سایه می‌نامیم.

     

            

    آیا می دانید چرا تیرگی از نقطه ی میانی به سمت كناره‌ها، كم می‌شود؟ با كمك شكل زیر، به این سؤال پاسخ دهید.

                                                                                  

    اگر مورچه ای در نقطه ی A قرار گیرد، لامپ را می‌بیند؟

    مورچه ای كه در نقطه ی B قرار دارد، چه طور؟

    و مورچه های نقاط C و D ؟ 

    با یك لامپ و یك تكه مقوای گرد مانند شكل بالا، آزمایشی را انجام دهید. صفحه ی كاغذ سفید را در نقطه های مشخص شده، سوراخ كنید و خود به جای مورچه ‌ها از این سوراخ‌ها به لامپ نگاه كنید.

                                                                                     

    آن چه را كه از سوراخ های 1 تا 6 می‌بینید، در نوار كاغذی زیر بكشید.

                                                                            

    حال لامپ را به عنوان خورشید در نظر بگیرید و كاغذ گرد را ماه فرض كنید. در این صورت مورچه های A….D پدیده ی خورشید گرفتگی را مشاهده می‌كنند. یكی از آن ها هنگام عبور زمین از سایه ی ماه ( یعنی زمان خورشید گرفتگی ) عكس های زیر را گرفته است.

     

                                                                                

                                                                                  

    این عكس را با نواری كه خودتان در مرحله ی قبل تكمیل كرده بودید، مقایسه كنید. اگر این عكس ها، شبیه نتایج كار شما نیست، یك بار دیگر همین قسمت آزمایش را تكرار كنید. تاكنون با همین وسایل ساده توانسته اید پدیده ی خورشید گرفتگی را شبیه سازی كنید. اما عكس زیر مربوط به چه پدیده ای است؟

                                                                            

    دوباره به سراغ وسایل آزمایش می رویم. این بار 2 قدم از كاغذ گرد دورتر شوید و كارهای مرحله ی قبل را انجام دهید. آن قدر سر خود را جا به جا كنید تا شكلی شبیه شكل زیر ببینید.

    اگر بدانید كه مدار ماه به دور زمین بیضی شكل است، حتماً می‌توانید در مورد عكس قبل توضیح دهید. در شكل زیر، با رسم پرتوهای مناسب سایه و نیم سایه را مشخص كنید.

     

    حال بگویید مورچه ی نقطه ی A چه قسمتی از خورشید را می‌بیند. با این آزمایش هم خورشید گرفتگی حلقوی را شبیه سازی كردیم . آیا می توانید بگویید عكس زیر مربوط به چه پدیده ای است؟

     

                                                                           

    عكس گذر زهره

    شکست نور

    شكست نور


    اگر از كنار استخر پر از آب، به كف استخر نگاه كنید و در همان حال به تدریج از كنار استخر دور شوید، احساس می‌كنید كه كف استخر بالا می‌آید و عمق آب كم می‌شود. همچنین اگر به قاشق درون لیوان چای بنگرید، قاشق را بالاتر از كف لیوان می‌بینید و احساس می‌كنید كه در مرز بین هوا و چای قاشق شكسته شده است.
    img/daneshnameh_up/a/a1/mph0101a.gif
    پدیده‌هایی از این قبیل به سبب پدیده شكست نور است.
    فرض كنید دو محیط مختلف داریم. مثلاً محیط (1) هوا و محیط (2) آب می‌باشد. وقتی نور از محیط (1) به سطح مرزی دو محیط برخورد می‌كند. قسمتی از نور در محیط (1) بازتابیده می‌شود و قسمتی از آن وارد محیط دوم می‌شود.
    img/daneshnameh_up/6/6a/mph0101b.gif
    اگر به لیوان چای كه در آن قاشق قرار دارد، نگاه كنید، تصویری از خود می‌بینید (البته نه به وضوح تصویری كه از خود در آینه تخت می‌بینید). این تصویر ناشی از بخش نوری است كه سطح مرزی چای و هوا بازتاب شده است و به چشم شما می‌رسد. همچنین قاشق را بالاتر و خم شده می‌بینید. این پدیده اخیر مربوط به بخشی از نور است كه وارد محیط چای شده است.
    حال مقدار انرژی، نور بازتاب شده و عبور كرده را بررسی می‌كنیم. معلوم است كه تصویر یك شخص در آینه، روشنتر از تصویر او در سطح آب دریاچه است. این ناشی از واقعیتی است كه متذكر شدیم كه تمام انرژی تابشی بر سطح جدایی بین دو محیط بازتابیده نمی‌شود؛ بخشی از نور از سطح جدایی به داخل محیط دوم نفوذ می‌كند و از آن می‌گذرد. درصدی از انرژی نوری، نوری كه بازتابیده می‌شود یا عبور می‌كند به خواص نوری محیطهای در تماس و زاویه تابش بستگی دارد. مثلاً اگر نور تابشی بر تیغه شیشه‌ای بر سطح آن عمود باشد (زاویه تابش صفر) فقط حدود 5% انرژی نوری، بازتابیده می‌شود، درحالیكه 95% از سطح جدایی می‌گذرد. با بزرگ ‌شدن زاویه تابش، بخشی از انرژی كه بازتابیده شده است، افزایش می‌یابد.

    آینه محدب

    آینه محدب ‏

    رفتار آینه محدب در مقابل پرتوهای تابش موازی چگونه است؟ آیا می‏تواند نور را در نقطه‏ای متمركز كند؟ به مدل سازی زیر توجه كنید.

     

     

     

     

    جهت مشاهده فیلم اینجا را كلیك كنید.

     

    بازتاب نور از آینه محدب

     

    آینه محدب

    وقتی  پرتوی نور به سطح  آینه محدب می تابد، از ‏آن بازتاب می كند. مطابق شكل مقابل، در اینجا نیز زاویه ‏بازتابش با زاویه تابش برابر است. این دو زاویه، نسبت به خط ‏عمود بر آینه سنجیده می شوند. خط ‏عمود در هر نقطه از سطح آینه، ‏ شعاعی از آینه است و لذا از مركز آینه می گذرد.‏

     

    چهار خاصیت اساسی آینه محدب‏

    با توجه به نحوه بازتاب نور از آینه محدب، چند پرتوی خاص را به آینه می‏تابانیم. این پرتوها عبارتند از: پرتوی موازی محور، پرتوی در امتداد كانون، پرتوی در امتداد مركز و در نهایت پرتوی تابیده شده به رأس آینه.

    در مدل سازی (جهت مشاهده مدل سازی این جا را كلیك كنید.) با دقت به بازتاب نور توجه كنید.  

     

     

     

    پرتوی كه موازی با محور آینه، به آینه می تابد، امتداد ‏بازتاب آن از كانون می گذرد.‏

    آینه محدب

     

    پرتوی كه در راستای كانون به آینه می تابد، بازتاب آن ‏موازی با محور آینه است.‏

    آینه محدب

     

    پرتوی كه به سوی مركز به آینه می تابد، بازتاب آن روی ‏همان پرتو تابش منعكس میگردد.‏

    آینه محدب

    پرتوی كه به راس آینه می تابد، بازتاب آن قرینه پرتو ‏تابش نسبت به محوراصلی آینه است.‏  

    آینه محدب


     

    آینه مقعر

    آینه مقعر ‏

    چرا آینه مقعر می ‏تواند نور را در كانون جمع كند؟

    برای پاسخ به این سوال به مدل سازی زیر توجه كنید.

     

     

     

     

     

    بازتاب نور از آینه مقعر‏

    وقتی یك پرتو نور به سطح یك آینه مقعر می تابد، از آن ‏بازتاب می شود. مطابق شكل زیر، در اینجا نیز زاویه ‏بازتابش با زاویه تابش برابر است. این دو زاویه، نسبت به خط ‏عمود بر آینه سنجیده می شوند. در هر نقطه از سطح آینه، ‏خط عمود، شعاعی از آینه است و لذا از مركز آینه می گذرد.‏

    آینه مقعر

    با توجه به نحوة بازتاب نور از آینه مقعر، چند پرتوی خاص را به آینه می‏تابانیم این پرتوها عبارتند از:

     

    1- پرتوی موازی محور

    2- پرتوی عبوری از كانون

    3- پرتوی عبوری از مركز آینه

    4- پرتوی تابیده شده به رأس آینه

    با دقت به بازتاب نور توجه كنید.

     

     

     

     

    چهار خاصیت اساسی آینه مقعر‏

     

    آینه مقعر

    پرتوی كه موازی با محور آینه، به آینه می تابد، بازتاب آن ‏از كانون می گذرد.‏ 

     

    آینه مقعر

    پرتوی كه از كانون می گذرد و به آینه می تابد، بازتاب آن ‏موازی با محور آینه است.‏ 

    آینه مقعر

    پرتوی كه از مركز می گذرد و به آینه می تابد، بازتاب آن ‏روی همان پرتو تابش منطبق است.‏  

    آینه مقعر

    پرتوی كه به راس آینه می تابد، بازتاب آن قرینه پرتو ‏تابش نسبت به محوراصلی آینه است.  ‏

    تبلیغات
    نویسندگان
    ورود کاربران
    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع
    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری
    تبادل لینک هوشمند

      تبادل لینک هوشمند
      برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان x و آدرس nst2.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






    آخرین نظرات کاربران
    تدریس خصوصی زیست شناسی در ساری

    پایه اول و دوم دبیرستان

    عنوان آگهی شما

    توضیحات آگهی در حدود 2 خط. ماهینه فقط 10 هزار تومان

    به دانلود،علمی،سرگرمی امتیاز دهید